Wednesday 25 January 2012

Exercises: “了” as an aspect particle and as a modal particle

Share this article: <http://goo.gl/IEGVqb>


练习:时态助词“了” 与语气助词“了”的用法

Youxuan Wang
2012-01-25

Before you attempt to do the following exercises, you need to read my article “'' as an aspect article and as a modal article” and thoroughly understand it. Click here for the article.

1.             In the following sentences, the “了” is not used. Is this absence an illegitimate omission in all the following cases? If yes, why is it so?  If not, why not?

(a)   常常 网球。
(b)   天天 钓鱼。
(c)   正在 广播。
(d)   昨天 小说,今天 信,明天 收拾 房子。
(e)   没有 欧洲。
(f)   昨天的 广播?
(g)   以前 抽烟。
(h)   去过 中国 两次。
(i)   别哭。 一切 很快 好转 过来 的。
(j)   大声 讲话。我 正在 数学 作业。
(k)   没有 做完 我的 作业。
(l)   今天 早晨 我不在的 时候,我的 男朋友 电话 没有?

Some of the above sentences would be grammatically defective if “了” were ever used, but some of them are indeed problematic exactly because  “了” has been unfortunately left out. Please correct all genuine errors, and leave the grammatically perfect sentences intact.

2.       In the following statements, is “了” (in column 2) used as aspect particle or modal particle according to their connotations (in column 3)? Write A for aspect particle, or M for modal particle, in column 4.

#
Statement
Implications/ Connotations
A or M
1
我 重 了 两公斤。
我 应该 减肥 了。
M
2
火车 到 了。   
我们 应该 下车 了。
M
3
天 黑 了。
白天 过去 了。
M
4
小伙子 一米八 了。
他 已经 是 一个 高个子 了。

5
飞机 快要 起飞 了。
请 系上 安全带。

6
天气 变 冷 了。   
多 穿 一些 衣服 吧。

7
天 亮 了。
起床 吧。

8
天 就要 下雨 了。
要 准备好 雨伞。

9
太阳 升 起来 了。
已经 是 早晨 了。该 准备 起床 了。

10
东西 贵 了。
我的 钱 少 了。

11
他们 来 了。
我们 不必 等 他们 了。

12
他们 结婚 了。
他们 不 再 是 单身的 了。

13
他 出去 了。   
他 不 在 这儿 了。

14
他 哭 起来 了。
他 心里 感到 难过。

15
他 病 了。
他 不能 来 上课。

16
他 睡 着 了。
我们 别 说话 了。别 吵醒 他。

17
冬天 过去 了。
现在 是 春天 了。

18
会议 结束 了。
大家 可以 离开 会场 了。

19
考试 开始 了。
大家 都 安静起来,开始 回答 问题 了。

20
你 胖 了。
你 过去 比较 瘦。

21
我 不 抽烟 了。
我 以前 抽烟。

22
我 今年 六十岁 了。
我 不 年轻 了。

23
我 累 了。
我 想 休息 了。

24
我 吃饭 了。
我 不 饿 了。

25
我 快 七十公斤 了。
我 在 变胖 了。

26
花儿 开 了。
真 是 漂亮。

27
爸爸 喝 醉 了。
别 叫 爸爸 再 喝酒 了。

28
孩子 六个月 了。
时间 过 得 真快!

Please also translate the above sentences (in the second column) into English. 
     
     
3.       In the following statements, is “了” (in column 2) used as aspect particle or modal particle according to their connotations (in column 3)? Write A for aspect particle, or M for modal particle, in column 4.
           
#
Statements
Implications/ Connotations
A or M
1
他 把衣服 洗 干净 了。
这些 衣服 再 也 不 脏 了。
M
2
他 把衣服 洗干净,晾 出去 了。
衣服 已经 不 脏 了,而且 很快 会 干。

3
他 把衣服 洗 干净,晾 出去,然后 寄信 去 了。
他 刚才 在家,现在 不在 了。

4
他们 走了 三天,走了 两百公里的 路。
他们 用了 三天的 时间,完成了 两百 公里的 行程。
A
5
她 下了 班, 就 赶忙 跑到 幼儿园 去 接 孩子。
她 上完 班,就 马上 去 幼儿园 接 孩子。

6
他 点了 点头。
他的 头 点了 一下。

7
他 学了 四年 中文。
他 用了 四年的 时间 学习 中文。

8
他 吃了 三片 面包。
他 吃完了 三片 面包。

9
我 学四年 中文
他 完成了 四年的 汉语学习。真厉害。

10
他 喝八杯 啤酒
他 在 不停地 喝 啤酒,已经 喝完了 八杯。别 再 叫 他 喝 了。

11
我 写了 三封 信。
我 在 写信,已经 写完了 三封。

12
我 洗了 一个 澡。
他 不是 没有 洗澡。他 是 洗了 澡。

13
我 买了 两张 来回 票。
他 不是 没有 买 来回票。他 是 买了 车票。

14
我 吃了 两碗 饭。
他 不是 没有 吃 两碗饭。他 是 吃了。

15
我 吃了 饭 就 回家。
他 回家 时,已经 吃完了 饭。

Please also translate the above sentences (in the second column) into English.


Further readings:
Wang, Youxuan. “'' as an aspect article and as a modal article”. Intensive English Blog. 2012-01-24. <http://intensive-chinese.blogspot.com/2012/01/used-as-aspect-particle-and-as-modal.html>.



.

No comments:

Post a Comment